Trasigt är vackert

Jag har en förkärlek för trasiga saker. Ratade prylar som ligger och rostar i ett hörn. Gärna utomhus.
Rör det sig om byggnader blir jag extatisk. Kan inte åka förbi en övergiven kåk – fabrik eller gammalt torp, skitsamma – utan att stanna och begå brott genom att ta mig in. Vet inte hur många semestrar jag spenderat med att scanna av ödebygder på jakt efter gamla hus som knappt står upprätta. Älskar att gå omkring i det dammiga ljuset. Det krasar under skorna av skört glassplitter. En gammal tidning viskar avlägsna minnen. Ärgade dörrhandtag längtar efter beröring. Själar studsar som bländade fladdermöss mellan väggarna och hittar inte ut.

Jag köpte ett en gång. Efter två steg in på det gamla köksgolvets breda plank visste jag att det var mig huset väntat på. Det var lite som en besvärjelse. Något lockade; dofterna av solvarmt virke, otidsenliga löften om trygghet, värme och tak över huvudet, som om huset levde kvar hundratals år tillbaka i tiden och trodde att det är så man fångar ägare. Ett naivt hus som inte vet någonting om bergvärme och luftkonditionering, induktionsspisar och LED-belysning, men som besitter länge sedan glömda kunskaper om färskvattenådror och Hartmannlinjer. Ett hus som vill ha oss och ingen annan.

Det finns fler som jag. Välkommen till Övergivna platser.

2 svar to “Trasigt är vackert”

  1. hotell ramada i huskvarna var med på sidan du länkade till

  2. knegarn: jag vet. jag var där en skum kväll innan kulan gick i väggen. spooky.

Kommentera

