Miljömarodör

I går kväll var jag och barnen med håvar och hinkar vid en skogstjärn för att fånga vattensalamandrar. De parar sig nu och hannarna gnistrar som tropiska fiskar i sin lekdräkt. Traditionen bjuder att vi omedelbart efter att ha gullat med amfibierna en stund släpper tillbaka dem i vattnet. I år föll jag dock till föga och två av de slemmiga urtidsdjuren fick följa med hem och har nu flyttat in i sonens akvarium.

Gjorde just en sökning på de stackars djuren för att lära mig lite om arten och upptäcker till min fasa att de står på WWF:s lista över utrotningshotade djur. Känner mig plötsligt som British Petroleum. På torsdag flyttar de tillbaka till dammen.

Kommentera

