Så bildad jag ska bli…

Under sommaren brukar vi se i kapp den filmkanon som uppstått under vintern och vi inte hunnit plöja igenom. I år har vi dock slukat vinterns filmutbud som labradorer, ibland utan att ens känna smaken, eftersom vi inte stått ut med TV:s helgunderhållning. Jag varnar härmed programchefer i hela riket – på statskanaler och fria: en säsong till med Idol, Talang, Körslaget eller Dansbandskampen och vi börjar göra nåt vettigt av fredagkvällarna.

Hursomhelst. I sommar måste jag således finna något annat att boosta min kulturella självgodhet med. Funderar på konst. Men det blir förstås jobbigt att släpa med katalogerna till stugan. Dessutom räcker det att ta en titt i källaren som ingen mänsklig fot beträtt sedan 1950. Bite me Marcel Duchamp.

Får således bli litteratur. Nån som har lite tips? Det ska vara nytt och tungt som f-n. Densitet som plutonium. Fler kommatecken än punkter. Många flyktiga ögonblick, madeleinekakor och tickande urverk. Djupt. Och så måste någon rysk släkt vara med.

2 svar to “Så bildad jag ska bli…”

  1. Ska du inte ägna dig åt country i sommar…?

Kommentera

