Flattr me, Flattr you

Internets just nu bästa idé är Flattr. Tjänsten handlar om i princip den idé Radiohead lanserade då de släppte ”In Rainbows” 2007.

Bandet publicerade albumets låtar för fri nedladdning med möjlighet att frivilligt betala vad lyssnaren ansåg musiken var värd. Jag tror att låtarna värderades från 10 pence till 1 pund. Musikbranschen (läs: musikförlagen) höll andan men pustade ut fyra månader senare då Radiohead drog tillbaka publiceringen vilket antagligen betydde att pengar inte rullat in som förväntat.

Men nu kommer tjänsten som kan skapa en standard för hur jag kan betala för bl.a digital kultur. Med en månatlig summa pengar på mitt Flattr-konto kan jag ta del av allt nätet har att erbjuda utan samvetskval. Läser, hör eller ser jag nåt jag tycker är värt mina pengar klickar jag på inläggets Flattr-knapp.

När månaden är över fördelas min Flattr-summa lika mellan alla jag flattrat och vips har en stackars fattig bloggare en liten inkomst.
Idén är lysande och modern. Slut på tjafset om utarmade kulturproducenter. Gott får gott betalt, uselt får uselt. Jag blir en digital mecenat som själv tar ansvar för mina adepter. Makten hos konsumenten.

2 svar to “Flattr me, Flattr you”

  1. Du vet väl att det är killarna bakom The Pirate Bay som även ligger bakom Flattr? Lite kul :)

Kommentera

