A soul calls from the other side

Trots att jag sedan sent 70-tal, typ i 10-årsåldern, lyssnat på soul sedan familjen av en tillfällighet vann en platta med Jimmy & David Ruffin på Liseberg, där låten ”What becomes of the brokenhearted” fanns med, hade jag fram till julen 2005 aldrig hört talas om Lou Rawls.

Jag sökte tolkningar av ”God bless the child” när jag stötte på en version som likt ren ammoniak blåste rent i mina bihålor fullkomligt. Hela den julen fick familjens traditionella julplattor stryka på foten för Lou’s lysande tolkning.

När så nyår var över och några dagar fortfarande stod till buds för degenererande timmar vid datorn laddade jag ner allt material av Lou Rawls som jag lagenligt kunde komma över. Mitt sista kvitto från leverantören dateras 2006.01.05.

Dagen efter dog han. Den 6 januari 2006 gick Lou Rawls, 72 år gammal, ur tiden. The Funkiest Man Alive var inte längre bland oss.

Är inte sånt lite spooky? Eller är det bara jag, som fortfarande vid 43-års ålder undviker att trampa på A-brunnar och gör korstecknet då jag ser vissa sifferkombinationer, som tycker så?

Kom och tänka på det här hos frisören när Lou’s ”Feeling Alright” kom upp på random i Ipoden.

Här är Lou (som fö också gjorde några filmroller) i The Muppet Show:

2 svar to “A soul calls from the other side”

  1. Han gjorde väl tobacco road oxå va?

Kommentera

