Taskiga rutiner driver oss i väggen

Få perioder under året är lika stressiga som den här. Studentmössor och sönderklämda syrener. Symbolerna för mammor och pappor med vild blick och handen på tutan.

Mycket på jobbet. Tre skolavslutningar i tre olika stadsdelar och marginalerna vid rödljusen mäts i ångström.

Alla säger likadant.

Det är mycket nu…!

Fast det slår mig att alla säger likadant hela tiden. Oavsett tid på året.

Det är mycket nu….!

Samtidigt säger de flesta jag känner att de vill leva i nuet. Ta dan som den kommer. Skjuta från höften.

Är det där problemet ligger? Att vi slutat med rutiner? Att vi har taskig planering? Att vi lever i nuet?

Och att leva i nuet betyder att vi upptäcker att just NU skulle jag haft med mig en jordgubbstårta till dotterns skolavslutning. I går levde jag i nuet och DÅ behövde jag ingen tårta. Men just nu hade det varit bra att ha en.

Det är tur att de säljer tårtor på ICA Maxi. För just nu sitter jag och bloggar…

Kommentera

