Ostkaka med senap el. gravad lax med chokladsås?

Ibland försöker jag pådyvla bekanta till mig smaksensationer som jag anser särskilt missunnade uppmärksamhet. Jag vill påstå att jag är proffs på ämnesområdet. Jag insåg t.ex det geniala i kombon lakrits och hallon långt innan Bubs saluförde skallar och blev Sveriges mest köpta lösgodis.

Men då och då när jag berättar om mina kulinariska experiment möts jag av skräckslagna blickar, som om jag just sagt att jag är kannibal.

Jag har en som tydligen är särskilt otäck.

När jag bodde i Valdemarsvik hade jag i slutet av månaden alltid dåligt med pengar.

Jag minns att jag då vid en frukost hade endast en rostmacka, en halv burk makrillfilet i tomatsås samt jordgubbssylt kvar i kylskåpet. Eftersom jag just då ville ha en rostmacka med makrillfilet SAMT en med jordgubbssylt gjorde jag helt enkelt så att jag bredde halva mackan med makrill och halva med sylt.

Då jag ätit den från två håll och så kom till mitten av mackan där det så att säga var oundvikligt att få lite av varje på tungan öppnade sig himmelriket i gommen. Som Ernst Kirchsteiger skulle sagt så gifte sig smakerna i munnen. Ett mer svårtippat äktenskap är väl svårt att hitta men det smakade fantastiskt.

Jag har aldrig fått någon att pröva påläggskonstellationen. Istället har jag blivit hånad då jag berättat om den. Fått utstå sarkastiska förslag på andra smakkombinationer som kanske skulle passa mina låga krav – senap och ostkaka, blodpudding och skagenröra, gravad lax med chokladsås, janssons frestelse och vaniljglass.

Nu har Felix gjort sanslöst begåvad marknadsföring av ett liknande scenario. Oavsett om gruppen på FB är fejkad eller ej så är det genialt genomfört.

Kommentera

