Grövsta rasismen tar dig då du har garden nere

De grövsta rasistiska uttalanden jag hört har ofta inletts med: ”jag är inte rasist men….”
Ofta har de yttrats kring en fika eller middag tillsammans med till synes sansade människor som i alla sammanhang respekterar kristna värderingar.

Är inte det märkligt? Och farligt?

Jimmie och gänget ställer sig ju åtminstone upp medan de talar. Även om det de säger är häpnadsväckande enfaldigt och trångsynt så skrämmer de mig inte lika mycket som Erna i blått hår som ser ut som en sagotant men får vitt skum i mungipan när hon förtydligar att personen som trängde sig i ICA-kön minsann var ”nysvensk”.

Än sen? Varför är den informationen viktig när hon beskriver situationen?

Jag tror inte att tant Erna är rasist. Jag tror att hon är rädd och ensam. Hon känner sig sviken av människor med makt – politiker och myndigheter – och precis som en skrämd höna i en bur börjar hon hacka på den enda höna i buren som avviker istället för att gemensamt med denna ställa krav om en dräglig tillvaro på uppfödaren och börja äggstrejka.

Jag vill tro att hälften av de röster SD samlat hamnat hos dem av liknande skäl. Svikna medborgare som letar efter extrema protestmedel.

För så många rasister finns inte i Sverige. Det är jag säker på. Sätt vem som helst öga mot öga med en fyrbarnsmamma från Somalia vars make mördats på marknaden och 12-åriga dotter våldtagits av soldater och han öppnar sitt hem på stående fot. Jag känner inte till en enda person som inte förstår invandrarens bevekelsegrunder när han får höra historierna bakom dem.

Hopplösheten inför en framtid i det egna landet, förföljelser och våld.

Vi måste hitta ett sätt att nå ut med berättelserna.

Kommentera

