Musikaliska minnen

soldierblue.jpg

Ett av mina första musikaliska minnen är lika mycket visuellt som auditivt. Det är också ett av de första minnen jag har av att ha förstått musik utan att kunna orden. Måste ha varit tidigt 70-tal och jag kan inte varit mer än 3-4 år när jag stod vid pappas gigantiska Tandberg och höll i skivomslaget till ”Soldier Blue” med Buffy Saint Marie medan skivan låg på tallriken. Sången och skivomslaget med en till händer och fötter bunden Buffy korresponderade perfekt. Jag kände skuld över att inte kunna befria henne.

Märkligt nog associerar jag också detta minne till smaken av den vidriga Franska Nougat som alltid blev över i Twistpåsarna.

Kommentera

