Säkraste vårtecknet – kvasirebelliska tantfötter

Converse är modets krokus. Så fort solen tittar fram på vårkanten så dyker de upp som färgklickar bland vinterns grådammiga eftersläntarkängor på trottoarerna.

Liksom med krokus har jag svårt att fördra dem. Krokus får mig att nysa och Converse tvingar mig att titta bort. Inte för att jag ogillar dem. Tvärtom. Jag vill nog påstå att Converse High Tops tillsammans med Doc Martens och Chelsea Boots utgör historiens topp tre snyggaste skomodeller. Men de sitter inte längre på rätt personer.

Converse All Star är punk i ordets allra rättaste betydelse. De ska vara snedtrampade, osnörade och slitna till oigenkännlighet. Bäraren ska ha en attityd på gränsen till obehaglig. På min tid fanns ingen i stan som bar dem coolare än Hedda i 6-10 Redlös. Mager, lång och sliten.

Då funkar ett par high-tops perfekt. Idag sitter de på tanter i min egen ålder. Som en käck detalj. Många gånger på någon som då var alldeles för preppy för att bära dem men i dag har både tatuerat och piercat sig. (På den tiden vågade hon inte någotdera men nu är hon frånskild och får äntligen bestämma själv.)

Men, nja, jag vet inte jag. Liksom när våra mammor på 80-talet snodde Vivanne Westwoods säkerhetsnålar och tartan till någon plisserad kjolvariant av plaidpants och började färga luggen och tupera håret så tycker jag att något stort går förlorat när vuxenvärlden konfiskerar modets starkaste symbolvärden. Jag tycker det är lite ruttet faktiskt. Egoistiskt.
För varför klär vi oss som kidsen? För att alternativen saknas? För att vi saknar fantasi? Nej vi gör det för att stanna tiden. Och det är på fötterna den står som allra mest stilla eftersom de påverkas minst av tyngdlagen.

PS. Om du nu nödvändigtvis måste kränga på dig ett par Converse så gäller min mormors regel för Mercedes även för dojjorna: det finns svarta och det finns vita. Punkt.

Ett svar to “Säkraste vårtecknet – kvasirebelliska tantfötter”

  1. Adam nouno Says:

    Intressant inlägg och självklart är det så att man vill stanna tiden till den tid då man mådde som bäst. Henrik Schyffert uttrycker det klockrent i sin th 90s ett försvarstal.

    Sköt om dig

Kommentera

