Ge Spira några smekmånader – för kulturens skull.

Vad säger ni? Ska vi inledningsvis bara vänslas lite med Spira och ge dem några smekmånader? I twitterflödet kring både utomhusinvigningen och öppningen av Klubb Orange i går kväll så går det inte att missta sig på att förväntningarna på SMOT nu är högt uppskruvade. Oavsett vad detta beror på – ett uppdämt kulturbehov så som det uppmärksammats av Kulturbyrån Komma, eller ett lillebrorskomplex där publiken över en natt förväntar sig ett utbud i klass med Sthlm, Gbg och Malmö – så föreligger nu en stor risk att vi tar död på de nyskapande initiativ vi efterlyser om vi är för snabba att döma.

Invigningsprogrammet talar för min tes. Att satsa safe, på breda och folkliga artister, istället för att lyfta lokala etablerade konstutövare och kanske rent av beställa för ändamålet nyskrivet material av desamma, visar på en fullt begripbar ängslighet.

Jönköpingspubliken är påfallande ofta svår att tillfredställa. I synnerhet med lokala akter. Det tycks som om att vi bitvis anser att vi inte är oss själva goda nog när det gäller kulturen. Under ett av höstens tidigare större evenemang satsades medvetet på det lokala utbudet för att sätta staden och länet i välförtjänt fokus. Kritiken lät inte vänta på sig. ”För lokalt!”. ”För ungt!”. ”För smalt!”.

För egen del så är det just i dessa sistnämnda avseenden jag har de största förväntningarna på SMOT. Djärva satsningar på det lokala, det unga, det smala. Stimulerande insatser för att driva nya tankar och idéer, gnistantända en långsamt tilltagande kulturglöd där uttrycket och inte biljettförsäljningen står i fokus.

Det kommer att bli tufft. För nu höjs rösterna på att skattebetalarnas pengar ska ge avkastning. ”Nu är det upp till bevis för den högljudda kulturen! Nu får den visa vad den går för!”. Jag håller tummarna och tänker dra mitt strå till stacken genom att inledningsvis hellre fria än fälla. Satsa modigt SMOT. Överraska och provocera mig. Ge röst åt de röstlösa för vilka kulturen är extra viktig.
Och lycka till.

PS. Dock måste ni rätta till en liten detalj: när jag besöker Klubb Orange så vill jag dricka min öl på samma gång som jag avnjuter showen. Inte innan och inte efter. Utan samtidigt.

Kommentera

