Vi är alla ansvariga utgivare

På Internet är det inte självklart att en ansvarig utgivare står bakom sajter jag dagligen besöker för att läsa nyheter eller artiklar. Det betyder inte att sajten står utan ansvar. Utan ansvarig utgivare faller innehållet istället under BBS-lagen som reglerar tjänster som elektroniskt förmedlar information. För många av oss är det antagligen en överraskning att våra Facebooksidor regleras enligt samma princip. Om jag startat en Facebooksida har jag ett sekundärt ansvar för de kommentarer som dyker upp i mitt flöde. Ett tillsynsansvar som kräver av mig att ta bort kommentarer som är ex.vis integritetskränkande, uppviglande, hetsande eller våldsförhärligande.

Givetvis är dessa regleringar svåra att genomföra och vidmakthålla i dagens samhälle. Och i grunden omöjliggör de Facebook som idé. Så fort jag utan att fråga nämner någon vid namn i min egen logg har jag faktiskt kränkt personens integritet. Hela grejen med sociala medier faller.

Men behöver vi krångla till det med paragrafer och rättsliga tillämpningar? Räcker det inte med vanlig hyfs och anständighet? Ur våra ungdomars perspektiv har vi haft fokus på värdegrunder och etik på nätet under hela 2000-talet. Förfärliga historier om nätmobbing med både självmord och psykisk sjukdom till följd har gjort att föräldrar och skolan i bästa fall haft åtminstone ett getöga på vad som händer på nätet.

Jag har sett nätmobbing på nära håll. En dotter till en av mina vänner hade mage att för några år sedan anmärka på hur ballaste tjejen i klassen behandlade en klasskompis. På två timmar hade balla tjejen mobiliserat ett garde på Facebook som smulade sönder kompisens dotters utseende, personlighet, klädsmak och karaktär. Mamman till det utsatta barnet gjorde dumpar på rubbet och visade upp för skolledning och övriga föräldrar. Tycker vi att mammans hantering av ärendet var integritetskränkande? Försvarar vi balla tjejens rätt att ”få vara privat och gnälla med sina vänner”? Antagligen inte. I en kontext där ungdomar utsätts för kränkningar är det enkelt att se att en Facebooksida inte är en privat angelägenhet.

Men hur är det med oss vuxna? Hur hanterar vi värdegrunder på nätet? Vem bevakar oss? I mina ögon är svaret på frågan enkelt. Vi är alla ansvariga utgivare för innehållet i de flöden vi kan kontrollera. Samma regler om hyfs och anständighet gäller på nätet som vid fikabordet på jobbet. Vi har samma medmänskliga krav på oss att stå upp mot förtal, kränkningar, fördomsfullhet och osant skvaller på Facebook som vi har i övriga samhället. För vissa av oss, som titt som tätt tar plats i offentligheten, är detta viktigare än för andra. För ytterligare vissa, som sitter med makt att vara med och forma människors åsikter – politiker, journalister, lärare etc – är det en direkt skyldighet.

Jag har i dagarna fått frågan om jag konsekvent kommer att ge offentlighet åt kommentarer som dyker upp på Facebook eller om man kan lita på att jag håller Facebook privat. Svaren är ja och nej, i den ordningen. Om en vänskap på Facebook med mig innebär att du förutsätter att du fritt kan ägna dig åt mobbing, förtal och attacker på tredje person i mitt flöde och i mina trådar är det lika bra att du antingen ovännar mig eller aldrig söker kontakt.

Jag har vänner på FB med åsikter och värderingar som avviker från mina egna. Jag blockar dem givetvis inte. Eller vidarebefordrar deras ståndpunkter. Det vore mig främmande. Men om mina FB-vänner i trådar initierade av mig, på min logg, angriper andra vänner, uttrycker rasism, sexism eller ofredar tredje person utan att bjuda in densamme så kommenterar jag å det starkaste. Om inläggen dessutom är ärekränkande eller förtalande kanske jag rent av offentliggör dem.

Bara så du vet.

(Publicerad i Jönköpingsposten 2012.04.25)

Kommentera

